مرکز مشاوره روانشناسی مدرسه زندگی

اخبار وبلاگ

اهمیت استعدادیابی

image

اهمیت استعدادیابی

استعدادیابی کودکان چه کمکی به آینده فرد می کند؟ یکی از بزرگترین دغدغه های هر پدر و مادری در طول زندگی نگرانی از آینده فرزندان و مسیری است که کودک در زندگی طی می کند. بدون شک موفقیت در زندگی حاصل مجموعه ای از عوامل درهم پیچیده است که تفکیک آنها به راحتی امکان پذیر نیست. اما اگر به زندگی افراد موفق نگاهی بیندازیم در می یابیم همه آنها یک نقطه مشترک دارند و آن پیش رفتن در مسیری است که در آن استعداد و علاقه دارند. شانس کشف استعداد در کودکی و بهره مندی از مزایای استعدادیابی کودکان، تنها برای کودکانی اتفاق می افتد که والدینی هشیار و آینده نگر دارند که از اهمیت استعدادیابی کودکان آگاه هستند. در این مقاله با بیان مهمترین دلایل اهمیت استعدادیابی کودکان و کمکی که استعدادیابی کودکان می تواند به پیشرفت های تحصیلی و کاری فرزند شما در آینده داشته باشد، شما را برای بهره مندی از این مزایا راهنمایی کنیم.

استعدادیابی کودکان چه کمکی به آینده فرد می کند؟

یکی از بزرگترین دغدغه های هر پدر و مادری در طول زندگی نگرانی از آینده فرزندان و مسیری است که کودک در زندگی طی می کند. بدون شک موفقیت در زندگی حاصل مجموعه ای از عوامل درهم پیچیده است که تفکیک آنها به راحتی امکان پذیر نیست. اما اگر به زندگی افراد موفق نگاهی بیندازیم در می یابیم همه آنها یک نقطه مشترک دارند و آن پیش رفتن در مسیری است که در آن استعداد و علاقه دارند.

شانس کشف استعداد در کودکی و بهره مندی از مزایای استعدادیابی کودکان، تنها برای کودکانی اتفاق می افتد که والدینی هشیار و آینده نگر دارند که از اهمیت استعدادیابی کودکان آگاه هستند. در این مقاله با بیان مهمترین دلایل اهمیت استعدادیابی کودکان و کمکی که استعدادیابی کودکان می تواند به پیشرفت های تحصیلی و کاری فرزند شما در آینده داشته باشد، شما را برای بهره مندی از این مزایا راهنمایی کنیم.

تعاریف استعداد، علاقه، هوش و خلاقیت

قبل از هر چیز بهتر است بدانید استعداد، علاقه، هوش و خلاقیت مفاهیمی متفاوت هستند و آشنایی با این مفاهیم باعث می شود شما مسیر درست تری را در انتخاب های زندگی پیش بگیرید. البته تعاریف مختلفی برای هرکدام از این موارد وجود دارد اما برای آشنایی اولیه بیایید تعریفی کوتاه از هر کدام از آنها داشته باشیم:

استعداد

یعنی یادگیری یک مهارت با صرف انرژی و زمان کمتر. به عبارت دیگر اگر شما مثلا نقاشی را در 3 جلسه  یاد میگیرید در حالیکه متوسط افراد در 7 جلسه آن را یاد می گیرند می توان گفت شما استعداد نقاشی دارید.

علاقه

علایق غالبا ترجیحات افراد هستند. این امور غالبا شامل مواردی است که پرداختن به آن شما را به وجد می آورد اما لزوما در آن توانایی ندارید. مثلا ممکن است شما به موسیقی علاقه داشته باشید اما نتوانید یک موزیسین فوق العاده شوید.

هوش

هوش توانایی کلی وجامع فرد است برای اینکه به طور هدفمند عمل کند، به طورمنطقی بیندیشد و به طور موثر با محیطش به مبادله بپردازد.

خلاقیت

به کار گرفتن توانایی های ذهنی برای خلق یک فکر، ایده و یا اثر جدید را خلاقیت می گویند.

شناخت انواع توانایی، قبل از استعداد یابی کودکان

یکی دیگر از موادی که باید قبل از کشف استعداد به آن توجه کرد، شناخت توانایی فردی است که به گونه ای می تواند زندگی کودکان و نوجوانان را تغییر دهد. اما شاید در این حین بخواهید بدانید که چگونه باید توانایی های فردی را بشناسیم؟ این موارد عبارت اند از:

خرج کردن پول

حساب و کتابی را برای پولتان داشته باشید تا متوجه شوید که تا پایان بیشترین مبلغ را صرف چه کاری کرده اید، مثلا اگر بیشترین هزینه را برای کلاس های موسیقی کرده اید، پس علاقه و مهارت هایی در این زمینه خواهید داشت.

از دوستانتان بپرسید

دوستان صمیمی و آشنایان گاها بیشترین صداقت و علاقه را نسبت به شما دارند و رفتار مثبت و منفی شما را بیشتر زیر زره ببین قرار داده اند، پس می تواند از آن ها هم بپرسید.

سوالاتی را برای خودتان طرح کنید

هرکسی در اعماق وجودش علاقه ای را نسبت به کارهایی که انجام می دهد، دارد. همچنین برای اینکه بهتر بتوانند علاقه و توانایی های خود را بهتر کشف کنید، می توانید سوالاتی را برای خودتان مطرح کنید:

  • کی روحیه ای برای خلاق بودن داشته اید؟
  • در حین انجام چه کارهایی احساس کسالت و ناراحتی دارید؟
  • در انجام چه کارهایی احساس خوشحالی و اعتماد بنفس داشته اید؟
  • در انجام چه کارهایی عملکرد خوبی دارید، حتی زمانی که تمرین و تکرار برای بهتر شدن انجام نمی دهید؟

اهمیت استعداد یابی کودکان

شکوفایی و یافتن استعدادهای کودکان با استفاده از بهترین روش استعدادیابی کودکان می تواند به خانواده ها کمک ویژه‌ای کند تا فرزندان را با آگاهی کامل در مسیر موفقیت ها و توانایی ها قرار دهند. همچنین بسیاری از روانشناسان بزرگ به خانواده هایی که فرزندانشان در حدود سن 3 الی 6 سال را دارند، بازگو می کنند که بهترین زمان برای یافتن استعدادهایش است. در این حین است که والدین می توانند اهمیت استعداد یابی کودکان را بهتر لمس کنند.

گاهی اوقات دیده شده است که والدین تست های نرم افزاری، مداد و کاغذ، مهارت های علمی و بازی را برای کودکانشان انجام می دهد که این موارد فقط می توانند، تکنیک های جسمانی، روانی و اجتماعی را نمایان می کند. اما اهمیت استعداد یابی کودکان زمانی معنا میگیرد که توسط اشخاص متخصص انجام شود که مواردی نظیر شناخت هنری، عاطفی، ورزشی و حتی شغلی را در بر میگیرد که به والدین خیلی می تواند کمک بکند.

استعدادیابی نوجوانان و جوانان

شاید در این حین فکر کنید که دوره جوانی و نوجوانی برای کشف استعداد بسیار دیر محسوب می شود، اما این امر با عقیده متخصصین همسو نیست! زیرا همانطور که اشاره داشتیم بهترین سن برای کشف استعداد 3 الی 6 سالگی برای کودکان است، اما بعد از این سن باز هم افراد نوجوان و جوان می‌توانند استعدادهایی را برای خودشان رقم بزند؛ فقط کافی است خودشان بر این عقیده برسند که «هر وقت ماهی را آب بگیری تازه است!»

نظرات:

نظر دهید

اطلاعات شما منتشر نخواهد شد. قسمت های مورد نیاز علامت گذاری شده اند *

ارتباط سریع تلفنی با مشاورین

021-44064594

09203012796

تماس بگیرید