مرکز مشاوره روانشناسی مدرسه زندگی

اخبار وبلاگ

نظریه (a-b-c) از آلبرت الیس در رویکرد عقلانی –عاطفی

image

نظریه (a-b-c) از آلبرت الیس در رویکرد عقلانی –عاطفی

این اتفاقات و رویدادها نیستند که ما رو خوشحال ، ناراحت ،مضطرب ،خشمگین ،غمگین و یا ...می کنند ،بلکه برداشت ما از اون اتفاقات یا رویداد ها است که حالت هیجانی و بدنی ما رو رغم می زنه . (نوع نگرشی که نسبت به امور انتخاب میکنیم ،نوع تعبیر و تفسیر ما و ومعنایی که برایرویدادها خلق میکنیم ،حالت هیجانی وسپس رفتار ما رو رغم میزنه) در واقع نوع تفکر و باورهایمان ما رو خوشحال یا ناراحت میکنه .عواطف ما زایده فکر ماست .اینکه در آن لحظه باخود چه می گوییم و با فکری که در ذهنمان می آوریم ،چه چیزی را به خود تلقین می کنیم و به چه نتیجه ای در مورد خودمان ،دیگران و دنیا می رسیم ؟

به نام خدای دانا یی و توانا یی...

نظریه (a-b-c) از آلبرت الیس در رویکرد عقلانی –عاطفی

این اتفاقات و رویدادها نیستند که ما رو خوشحال ، ناراحت ،مضطرب ،خشمگین ،غمگین و یا ...می کنند ،بلکه برداشت ما از اون اتفاقات  یا رویداد ها است که حالت هیجانی و بدنی ما رو رغم می زنه . (نوع نگرشی که نسبت به امور انتخاب میکنیم ،نوع تعبیر و تفسیر ما و ومعنایی که برایرویدادها خلق میکنیم ،حالت هیجانی وسپس رفتار ما رو رغم میزنه) در واقع نوع تفکر و باورهایمان ما رو خوشحال یا ناراحت میکنه .عواطف ما زایده فکر ماست .اینکه در آن لحظه باخود چه می گوییم و با فکری که در ذهنمان می آوریم ،چه چیزی را به خود تلقین می کنیم و به چه نتیجه ای در مورد خودمان ،دیگران و دنیا می رسیم ؟ 

a→ib→ic→d→e→ce/be

در این فرمول (a) حادثه نامطلوب و یا هر اتفاقی است که به ظاهر حالت هیجانی منفی را در ما ایجاد کرده .  (ib)همان افکارمنفی ،باور های غیر عقلانی و غیر منطقی ماست که از آن ها بیخبریم و حالت هیجانی منفی یا همان (ic) را شکل داده. (d) مبارزه با افکار منفی و عقاید غیر منطقی و باورهای نا معقول است ،در واقع زیر سوال بردن آنها ،اینکه چه شواهدی ، فکر ما ،برداشت و قضاوت های ما ،فرضیه ها و پیش داوری های ما رو را تایید میکنه؟این نوع نگرش چه نفعی ؟برای ما دارد و آیا سودمند است؟ و ما را به اهدافمان و زندگی لذت بخش نزدیک تر می کند؟و یا خیر؟ در پایان ،آیا می توان به مسئله ،موضوع ،رویداد و یا اتفاقی که افتاده از جهت دیگری نگاه کرد و راه حل ها رو در نظر گرفت و از میان آن ها بهترین راه حل رو انتخاب کرد.

اینکه من الان می خواهم با موضوع ،چگونه ؟ برخورد کنم ،حالت هیجانی ،بدنی و رفتارم را شکل می دهد.(e)  جایگزین کردن عقاید و افکار عقلانی تر و منطقی تر است. و در نتیجه شناخت بهتر(ce) و رفتار موثرتر(be)  حاصل می شود. در مجموع می توانیم فلسفه مستبدانه ،جزمی و مطلقگرای خود را زیر سوال برده و تغییر دهیم و با جایگزین کردن افکار مثبت و  باورهای معقول

،احساس و رفتاری کارآمد را تجربه کرده و به اهدافمان نزدیک شده و زندگی لذت بخشی رو تجربهکنیم. ... 

فرصت کوتاه زندگی را پاس بداریم. .. 

آرزومند لحظاتی لذت بخش و مسئولانه برای شما همراهان در مسیر زندگی... مرکز مشاوره مدرسه زندگی. .. 

معنای درد و رنج خود را بیابید تا شرایط سختتان را به آرامش و نشاط تبدیل کنید.. .(ویکتورفرانکل)

ما محصول انتخاب های خود هستیم ...(گلاسر)

 

                                                                                                                                           

 

 

 

نظرات:

نظر دهید

اطلاعات شما منتشر نخواهد شد. قسمت های مورد نیاز علامت گذاری شده اند *

ارتباط سریع تلفنی با مشاورین

021-44064594

09203012796

تماس بگیرید