روانشناسی صنعتی و سازمانی یکی از مشاغل پرتقاضا برای روانشناسان است که بر رفتار و عملکرد کارکنان در محیط کاری تمرکز دارد. این روانشناسان به کمک اصول روانشناسی و متدها و روشهای پژوهشی تلاش میکنند با بهبود عملکرد، ارتباطات، رضایت شغلی و حس امنیت به افزایش بازدهی کاری کمک کنند. امروزه سازمانها بیش از پیش به اهمیت رضایت و سلامت روانی کارکنان بر بازدهی کاری پی بردهاند؛ به همین دلیل بسیاری از سازمانها و شرکتهای بزرگ که تعداد پرسنل بالایی دارند برای افزایش راندمان کار اقدام به استخدام روانشناس صنعتی و سازمانی میکنند.
روانشناسی صنعتی و سازمانی (I-O) یکی از زیرشاخههای روانشناسی است که تمرکز اصلیاش بر بهبود عملکرد محیط کار قرار دارد. در حالیکه که روانشناس بالینی با مشکلات فردی و اختلالات روانی سر و کار دارد؛ روانشناس سازمانی با ارزیابی و مشاهده مشکلات محیط کار و استفاده از اصول و روشهای روانشناسی به حل اختلافات و تعارضهای بین کارکنان، افزایش رضایتمندی شغلی و در نتیجه، بهبود عملکرد محیط کاری کمک میکند. این افراد نحوه مدیریت کار، ارتباطات کارکنان با یکدیگر را بررسی میکنند، اخلاقیات و فرهنگ سازمانی شرکت یا سازمان را مورد تحلیل قرار میدهند و با اصلاح سیاستهای کاری، برگزاری جلسات آموزشی، مشاورههای کاری و برنامهریزیهای موثر برای بهبود و افزایش کارآیی و بازدهی محیط کار تلاش میکنند.